De trein



Treinsporen maken van klei

Op de tafel stonden 2 stroken geplakt. Wij gingen nu met de klei de sporen rollen. We namen telkens een klein bolletje klei en gingen hier een slang van rollen. Het stukje moest lang genoeg zijn zodat het de 2 stroken met elkaar verbind. 

Het grote lawaaiboek van voertuigen

Tijdens het hoekenwerk zijn we gaan kijken en luisteren naar een digitaal prentenboeken. 'Het grote lawaaiboek van voertuigen' Hier zagen we heel veel verschillende voertuigen en konden we luisteren naar het geluid dat ze maakten. 

En natuurlijk kwam de trein er ook in voor.

Kruipen, sluipen, springen

Tijdens de turnles op dinsdag zijn we 'treinsporen' gaan namaken. Maar ze hadden verschillende hoogste. Over sommige konden we moeilijk stappen, dus gingen we er ronder kruipen, We konden op onze buik maar ook op onze rug kruipen. Andere waren dan te laag en daar probeerde we over te springen.

Liedbeleving: de trein

' De trein, de trein, de trein.

Ik moet de trein nog halen.

Ik moet op tijd er zijn.

En 't kaartje nog betalen.

De trein, de trein, de trein.

Staat klaar op het perron.

Straks brengt de trein mij fijn naar het volgende station."

We hebben een nieuwe liedje rond de trein aangeleerd. Eerst zijn we in de zaal treintjes van telkens 4 kinderen gaan maken. Het vriendje dat vooraan stond was de machinist. Als het liedje opstond gingen de treinen in de zaal door elkaar rijden. Maar wel oppassen dat we niet tegen elkaar botsen. Als het liedje gedaan was kwamen we aan in het station en ging het vriendje dat vooraan stond helemaal achteraan in de trein staan. Nu werd er een nieuw kindje de machinist. En zo gingen we dit doen tot iedereen eens vooraan had gestaan.

Op het einde van de dag zijn we nog eens goed gaan luisteen naar wat er allemaal in het liedje gezongen wordt. We hebben hier rond een gesprekje gehouden.

- we moeten op tijd zijn want anders missen we de trein.

- hoe weten we hoe laat het is?

- zou de trein op ons wachten?

- Waar moeten we naar toe om de trein te halen?

- Waar wachten we op de trein?

- Wat moeten we eerst kopen?

Prentenboeken

We hebben in ons project 2 prentenboeken gelezen.

- Karel in de trein

Karel speelt graag met zijn houten trein. Maar vandaag ging hij met zijn mama en papa met een echte grote trein weg. Er was heel veel om te zien en veel te beleven.

- Stan stop de trein

Stan speelt met de trein. Tuut tuut tuut! Iedereen instappen. Stan vertrekt op reis. Het fruit uit de mand reist mee. De tafel is groot, de wereld oneindig. Stan rijdt steeds verder. Wie stapt er af? Wie rijdt er verder mee? Zoef! Stan is de snelste trein van de wereld. Maar dan: BANG! Stan tuimelt door de lucht … Vrolijk prentenboek over een fantasiereis.

Echte bouwkampioenen!

Tijdens het hoeken werk hebben Matthias, Leon, Cas en Art een station, garage, zwembad en speeltijd gemaakt van de duplo. De dag erna zijn ze het treinspoor gaan maken en hebben hun bouwwerken er tussen geplaatst. Dan zijn ze met de trein op reis geweest naar het zwembad en de speeltuin. Wat een mooie samenwerking! :-)

Donderdag MUZE-dag

Donderdag hebben we in de voormiddag onze eerst MUZE-dag gehouden. We werden in groepjes verdeeld en gingen om de beurt naar een andere klas. Hier gingen we allerlei leuke en gekke dingen doen rond dromen

- Ilse gaf een beweegingles

- Karolien gaf een les beeld

- Daisy ging muziek maken

- En bij mij gingen we drama  spelen

Hiervan heb ik spijtig genoeg geen foto's aangezien we zo actief bezig waren :-)

Courgettesoep uit onze eigen moestuin!

Vrijdag zijn we nog eens naar de moestuin geweest en we hadden weer 2 grote courgette geoogst. Eentje leek zelfs op een naaktslak :-)

Nu hadden we al enkele courgettes en zijn dan maar lekkere soep gaan maken hiervan. Eerst moesten we onze handen wassen ook de courgette, want die lagen op de grond. 

Dan zijn we de courgette in stukjes gaan snijden. De kinderen van Daisy zijn de soep gaan afmaken. En zo hadden wij tijdens de boterhammen lekkere, gezonde courgettesoep om van te smullen.

We hebben ook al heel veel boontjes en een paar pompoenen, hiermee gaan we binnenkort ook iets lekkers van maken.

Wij zijn weg!

En eindelijk was het dan zo ver, vrijdag na de boterhammen zijn we met de trein weg geweest!

We moesten eerst wandelen tot aan het station en hebben daar een kaartje gekocht. We waren goed op zijn en hebben eventjes moeten wachten tot de trein er was. En toen hoorde we hem in de verte aankomen. Wat was hij groot en lang. 

En net zoals in het verhaal van Karel was de trein hoog en moeilijk om op te stappen, gelukkig ware en lieve mama's en oma's die ons hielpen.

Toen we eenmaal in de trein zaten vertrok hij. Eerst ging hij traag, maar dan steeds sneller en sneller. De bomen leken voorbij te vliegen! Toen werd er afgeroepen dat we aankwamen in Alken en moesten we uitstappen. De conducteur zetten nog eerst een stempel in ons kaartje en dan mochten we verder. 

In alken moesten we eerst naar het andere perron gaan want daar kwam de trein die ons terug naar Sint-Truiden bracht. Hier moesten we eventjes wachten. En toen hoorden we de slagbomen lawaai maken en ze gingen naar beneden. De auto's mochten niet meer door want in de verte zagen we de trein afkomen.

De machinist zag ons staan en pinkte met zijn lichten en toette voor ons. Hier moesten we weer instappen en zo gingen we terug naar school.

Wat een hele beleving! Maar het was heel erg fijn en nogmaals dank u wel aan de mama's en oma's om met ons mee te gaan en ons te helpen.

En omdat we zo flink waren geweest had Cas nog een kleine verrassing voor ons: een ballon van Mickey Mousse

Stempelen met verschillend materiaal

We zijn een trein gaan stempelen met verschillende vormen en kleuren.

We moesten eerst 3 kaar een rechthoek stempelen naast elkaar, dit zijn de wagons. Hier onder gingen we met de ronde blokjes de wielen stempelen, 2 wielen per wagon. En als laatste gingen we de locomotief maken door op de eerste wagon nog een vierkant te stempelen.

Dit was al heel moeilijk maar we moesten goed luisteren naar de opdracht en dan lukte het ons!

Tellen tot 3

Tijdens het hoekenwerk zijn we komen tellen met de juf.

We kregen een opdrachten: neem 2 stokjes en leg ze op het spoor. Dit gingen we doen tot ons spoor helemaal vol lag.

Volgende week gaan we ons project afronden en sprokkelen naar een nieuw project om rond te leren. Leuke ideetjes rond de interesses van jullie kind zijn altijd welkom!

Nog een fijne zondag en tot morgen

Enith