Afronding treinen + sprokkelen



Mindmap: de trein

Vorige week zijn we met de trein weg geweest en hebben we veel gezien. We zijn in de kring eens ga nadenken wat hebben we nu eigenlijk allemaal geleerd over de treinen. Wat wij vertelde werd getekend op een blad, zo kunnen wij terug gaan kijken en 'lezen' wat we verteld hebben.

- het geluid van de trein is 'Tsjoeke, tsjoeke, tuut'

- eerst gaat de trein traag en dan steeds sneller en sneller.

- de trein rijdt over de sporen

- in de trein kunnen veel mensen 

- de deuren van de trein gaan open als we op een knopje drukken

- we wachten op het perron op de trein, achter de gele(oranje) streep

- de conducteur draagt een blauwe pet en heeft een fluitje.

- hij blaast op de fluit om te waarschuwen dat de trein gaat vertrekken en we niet meer mogen instappen

- de conducteur knipt ook de kaartje met een grijze kniptang

- we moeten op tijd vertrekken naar het station want de trein wacht niet.

Werelddierendag

Wil jij mijn vriendje zijn?

Op dinsdag was het werelddierendag. In de kring gingen we luisteren naar een verhaaltje over een muis die eenzaam was en op zoek ging naar een vriendje. Hij kwam telkens een staart tegen van een dier en vroeg daaraan: 'Wil jij mijn vriendje zijn?' Maar telkens wou niemand zijn vriendje zijn. Tot hij een andere muis tegen kwam en die wou wel zijn vriendje zijn.

Vriendjes maken

Naar aanleiding van het boek: Wil jij mijn vriendje zijn? Hebben we tijdens het hoekenwerk een taakje gekregen. We gingen vriendjes maken. (1-1 relatie) We hadden een doosje vol met appels en een doosje vol met bananen. De opdracht was dat alle appels een banaan als vriendje kregen tot iedereen een vriendje had. 

Mijn lievelingsdier

Op het einde van de dag zijn we een gesprekje gaan voeren over welk dier ons lievelingsdiertje is. Sommige zagen graag paardjes, andere poezen of honden. Er waren er die hun lievelingsdier een krokodil, een olifant of een nijlpaard was. Maar ook een varkentje was een lievelingsdiertje van iemand. Wij gingen onze stempel zetten met welk diertje wij het liefste zagen.

Dierenklok

Vorige week toen we met de trein weg gingen moesten we op tijd vertrekken want anders gingen we onze trein missen. Maar hoe weten we dat wij op tijd moeten vertrekken? of om hoe laat de trein vertrekt?

We moeten dan naar de klok kijken, maar wij kunnen de klok nog niet lezen. Nu lag er in onze kring toch wel geen heel gekke wandklok. Een klok met allemaal dieren en kleuren ipv cijfers. 

De klok heeft ook een lange wijzer en een korte wijzer en die draaien rond. De lange ging sneller dan de korte :-).

Nu gingen we er foto's van trekken van het uur van onze vaste momenten van de dag en die gaan we bij onze daglijn hangen. En daarboven hangen wij onze klok. Zo kunnen wij gaan kijken om hoe laat we bv boterhammen moeten eten of nog belangrijker om hoe laat de mama's/papa's ons komen halen. Dit is als de lange wijzer op het hertje staat en de korte wijzer naar geel wijst tussen de koe en het hert.

Dierenliedje

' Het hondje zegt waf en de duif zegt roekoe.

De poes zegt miauw en het koetje zegt boe!.

Het varken zegt knor en het eendje zegt kwak.

Maar wie zegt er niets? Dat is de slak.'

Maatjesbord

Vanaf deze week zijn we weer van start gegaan met ons maatjessysteem. De vuurvliegjes (K3) van Daisy hebben allemaal een maatje van onze klas gekozen. Zij komen ons halen om koekjes of boterhammen te gaan eten. En helpen ons opruimen en met onze jassen. Nu mogen wij ook gaan kiezen waar we gaan eten, we moeten dus niet meer in onze klas blijven maar kunnen ook met Daisy gaan eten.

Scheuren maar!

We zijn deze week gaan oefenen met scheuren. We hebben een grote bak vol met papier in de klas staan en kunnen hier vrij gaan experimenteren met het scheuren.

Zoekboek

Art had deze week een heel mooi boek meegebracht over trucks. Er stonden er heel erg veel in. We hebben hier een activiteit van gemaakt voor in het hoekenwerk. Er werden fotokopieën uit de boek genomen en wij moesten 5 verschillende voertuigen gaan zoeken in de boek. Als we ze hadden gevonden dan mochten we er een jeton op leggen. Dit gingen we doen tot we ze alle 5 hadden gevonden.

Zwemmen!

Mijn armen zwaaien heen en weer

mijn benen stampen stoer.

Zo blijf ik boven water en ik zit aan het roer.

Zwemmen, zwemmen

vanaf nu ben ik een vis

Zwemmen, zwemmen, 

zo heerlijk dat dat is!

Nieuw project: Wie woont er in een hol/grot?

Jasmin had in de week een mooie zachte knuffelbeer bij.

Daarbij vertelde Art dat beren vissen vangen met hun klauwen in de rivier. Leon had ook een vislijn bij om te gaan vissen :-)

En toen we het verhaaltje over de muis die een vriendje zocht aan het lezen waren zagen we dat muizen in een hol in de grond wonen in het bos. En de beren die wonen ook in het bos maar in een grot.

Volgende week begint ook de week van het bos en wij gaan dan leren over welke dieren er allemaal in het bos wonen. Welke wonen in een hol en welke in een grot?

Volgende week gaan we het vooral hebben rond de beren. Jullie kind mag maandag zijn/haar knuffelbeer meebrengen naar de klas, dan kunnen we hiermee leuke dingen doen. Gedurende het project mogen de kleuters ook altijd iets meebrengen naar de klas dat binnen ons nieuw project past. 

Nog een heel fijn weekend en tot maandag!

Enith