vervolg schoenen



Schrijfdans op maandag

Tijdens on vorige project van stippen en strepen waren we schrijfdans gaan rond door te dansen op de muziek. Maandag zijn we de stippen en strependans op de tafel gaan doen. We mochten leuk smodderen met verf op de tafel. We gingen met onze beide armen bewegen op de muziek, we maakten strepen met de armen samen op en neer of afwisselend. We konden ook zijwaartse strepen maken en stippen. 

Verkeerde sokken

We wouden eens iets anders doen dan altijd en zijn ons voorleesmoment buiten gaan doen. Het was wel een beetje koud maar de zon scheen zalig buiten. Dus hebben we ons warm aangedaan en zijn in de speelweide gaan zitten. Daar hebben we geluisterd naar een verhaal over Sam. Sam wou ook anders doen dan iedereen, hij wou graag 2 verkeerde sokken aandoen. Iedereen heeft namelijk altijd dezelfde sokken aan en dat vindt hij maar een beetje saai! Dus besloot Sam op een dag om met 2 verkeerde sokken naar school te gaan. Iedereen vond het geweldig en uiteindelijk had iedereen 2 verkeerde sokken aan. 

En dat wouden wij ook wel eens graag doen! Wij zijn dinsdag naar de klas mogen komen met 2 verkeerde sokken. We hebben ook van sokken zitten wisselen met elkaar, wat gek!

Voelen met de voeten: wat vinden we fijn en wat niet?

Vorige week waren we met onze voeten gaan verven en sommige vonden dat dit een beetje kriebelde. We kwamen tot de conclusie dat we ook met onze voeten kunnen voelen. Tijdens het kringgesprek zijn we naar een foto gaan kijken van een kindje dat met de voeten aan het voelen was. We zijn eens geen nadenken wat we allemaal kunnen voelen met de voeten. Dan zijn we de voorwerpen: zand, aarde, takken, gras, steentjes,... gaan zoeken in en rond de klas en zijn ons eigen blote-voetenpad gaan maken in onze schoendozen.

Eerst zijn we vrij mogen gaan voelen aan de verschillende materialen. Dan zijn we samen gaan voelen en verwoorden wat vind ik fijn aanvoelen aan mijn voeten? En wat doet een beetje pijn? We zijn dit op een blad gaan aanduiden met een lachend groen gezichtje of een droevig, rood gezicht.

Schoenen poetsen

Bouwen met schoendozen zoals Cezar

In het hoekenwerk was er een opdracht: bouw een muur met de schoendozen waar je u achter kunt verstoppen.

Er waren al enkele kapoenen beginnen te bouwen maar wat merkte we op, als de deksels niet op de schoendozen waren dan vielen de dozen in elkaar en hadden we geen rechte muur. Ook als we beneden de kleine dozen zetten en dan de grote, viel onze muur om. We moesten er dus voor zorgen dat de grootste dozen beneden stonden en dat de deksels op de dozen waren. Wat hebben we prachtig samengewerkt! 

Toen we eenmaal een stevige muur hadden waar we ons achter konden verstoppen, zijn we een spelletje gaan spelen. Er moest iemand uit de kring gaan en een andere kleuter ging zich verstoppen achter de muur. De kleuters die weg gegaan was moest nu raden wie er achter de muur verstopt zat!

Mijn eigen gekke schoen

We mochten vanaf deze week beginnen vrij te knutselen. Nu weten we goed wat er wel en niet mag in ons knutselatelier. Op tafel stond allerlei materiaal wat we vrij mochten gebruiken. We gingen een schoen kiezen en zijn deze gaan versieren! We konden verven, glitters erop doen, oogjes plakken, lintjes, sterretjes,... 

Wij verzinnen zelf een verhaal

Deze week zijn we met de poppenkast- poppen gaan spelen in de klas. En tijdens de kring wouden we naar een verhaaltje luisteren maar vonden geen boekje wat we graag wilde horen. Dus zijn we maar zelf ons eigen verhaal gaan verzinnen!

We moesten 3 personages kiezen uit de poppen. We hadden gekozen voor Sint, Piet en de boze wolf.

Dan zijn we gaan nadenken waarover ons verhaal ging gaan. En omdat Sinterklaas bijna jarig was wouden we hier graag een verhaal over vertellen.

Dan zijn we gaan denken waar het verhaal zich afspeelt, en Sinterklaas ging zijn verjaardag vieren op het strand! Dus moesten Sint en Piet ook een boot hebben zodat ze naar het strand konden varen. En op het strand gingen ze taart eten.

En dan kwamen we op het idee dat de boze wolf honger had en Sint en Piet zag vieren op het strand. Hij wou hun opeten en sloop naar hun toe. Maar Sint en Piet konden nog net ontsnappen in hun boot en de wolf had bang van water, dus ze waren veilig. 

De wolf had nog steeds honger en besloot dan maar de lekkere taart op te eten, Einde.

Hoe vieren we een verjaardag?

We zijn gaan nadenken over hoe wij een verjaardag vieren, want Sinterklaas is binnenkort jarig.

We kwamen tot de volgende punten:

- een kroon voor de jarige

- versieren met slingers en ballonnen

- liedjes zingen

- taart met kaarsjes

- een geschenkje geven aan de jarige.

We wouden ook iets voor Sinterklaas maken en zijn dit gaan doen. We mochten een tekening maken, een kunstwerkje,... Er waren sommige jongens die graag een bouwwerkje wouden maken voor de Sint, maar we gingen onze blokjes niet afgeven anders konden we niet meer bouwen. Dus hadden we een foto er van getrokken en deze gaan we aan Sinterklaas geven!

Trotspot

Joepie! We zijn weer superlief voor elkaar geweest en onze trotspot was weer vol! Dus mochten we naar een filmpje gaan kijken :-)

We zijn weer aan een nieuwe trotspot begonnen en onze volgende beloning is ... Verstoppertje spelen!

Spannend

Vrijdag voor we naar huis gingen zijn we natuurlijk onze, zelfgemaakte, schoen gaan zetten. Nu spannend afwachten of er morgen iets gaan in liggen :-) 

Geniet nog van jullie vrij dagje en tot morgen!

Enith 

media