Weekverslag 6 - 9 december



Hiep hiep Hoera voor Sinterklaas

Dinsdag was het dan zo ver, Sinterklaas was jarig! 

Toen we aankwamen in de school hing er een brief op de deur: Verboden toegang, Zwarte Piet! We mochten nog niet naar binnen tot als iedereen er was. 

Toen we in de kring aankwamen zagen we van alles liggen in en rond onze schoenen die we vrijdag hadden gezet! 

Er lagen zakjes met chocolade, mandarijntjes, koekjes en nieuw speelgoed! Wat leuk we hadden nieuwe bouwblokken gekregen van duplo waar we allerlei diertjes mee konden bouwen en een dominospel met hindernissen. Dank je wel Sinterklaas!!

Maar dat was nog niet alles Sinterklaas was ook nog op bezoek gekomen! We hadden vrijdag de zaal al klaargemaakt voor zijn verjaardag: slingers, een versierde stoel, taart met kaarsjes. We hebben dan enkele liedjes voor hem gezongen en de Sint heeft de kaarsjes mogen uitblazen! Dan hebben we onze tekeningen die we hadden geknutseld aan hem gegeven als een cadeautje voor zijn verjaardag. Daarna is hij nog eventjes met ons in de klas langsgekomen en hebben we hem een dikke knuffel kunnen geven! Cas was zelf helemaal verstopt onder zijn lange baard :-D

De gitaar van Livia

Livia had bij haar thuis een gitaar gekregen van Sinterklaas en deze maakte mooie muziek. Hij viel in de smaak in de klas en iedereen wou er graag mee spelen en muziek maken. Dan zijn we allemaal instrumenten gaan zoeken en hebben die in de kring gelegd, zodat iedereen muziek kon maken. 

Welk instrument is dit?

Nadat we vrij zijn mogen gaan experimenteren met de verschillende instrumenten zijn we eens gaan kijken hoe zien de instrumenten eruit en hoe spelen we erop. Maken ze ook allemaal hetzelfde geluid?

We zijn de instrumenten één voor één gaan benoemen en beluisteren. Op de trommel moesten we met stokjes op slaan, op de fluit moeten we blazen, de piano spelen we met onze vingers,...

Hierna zijn we een luisterspelletje gaan doen, we moesten luisteren naar welk instrument er bespeeld werd en deze dan benoemen of aanduiden. En omdat ze we niet zouden piepen, werden we geblinddoekt. 

Van waar komt het geluid?

We hadden het heel donker gemaakt in de klas en gingen in de kring liggen met onze ogen toe!Ergens in de donkere klas werd een muziekje verstopt. Wij moesten goed luisteren waar het geluid vandaan kwam en zo konden we het muziekje vinden! Omdat het ook donker was in de klas, moesten we heel erg goed luisteren want we zagen het muziekje niet zomaar. 

Snel en traag

Vrijdag hebben we een actief dagje gehouden! We zijn eerst in de zaal het verschil tussen snel en traag gaan waarnemen. Als er snel op de tamboerijn werd gespeeld moesten wij zo snel lopen als wij konden. Maar als er heel traag op de tamboerijn werd gespeeld moesten we heel erg traag ons voortbewegen, zo traag als we konden! En als we helemaal geen muziek hoorde moesten we bevriezen zoals een standbeeld. Dit hebben we een aantal keer gedaan tot we het goed onder de knie hadden. 

Natuurlijk mochten we ook zelf op de tamboerijn spelen en aangeven of de vriendjes snel of traag moesten lopen. :-)

Fietsparcours

Na ons beweegmomentje in de zaal zijn we buiten gaan fietsen. Eerst zijn we samen een parcours gaan maken. 

We moesten slalommen tussen de stoelen, rijden rond de hoepels, rijden tussen de palen,...

Er was ook een kleine berg als we naar omhoog reden dan gingen we traag en als we er van af gingen dan gingen we heel erg snel!

De muziekdoos van Art

Art had een doos bij en daarin staken allemaal verschillende instrumenten: een xylofoon, castanets, fluit, kazoo, ...

De kazoo was wel een heel erg grappig instrument! Dat maakte een beetje een geluid zoals een eend!

We gingen opnieuw een gek luisterspelletje spelen, er werd een naam van iemand uit de klas gezegd en wij moesten goed luisteren en raden welk vriendje er genoemd werd. Dat was niet zo simpel maar wel heel erg grappig!

Project: Muziek

Deze week is er uit de interesses van de kinderen ons nieuw project ontstaan rond muziek! We gaan veel muziek maken, luisterspelletjes doen, muziekinstrumenten knutselen, ...

Als jullie thuis leuke spulletjes of ideetjes hebben om in de klas te doen zijn deze altijd welkom!

Ook gaan we onze kerstboom zetten in de klas maar dit wordt niet zomaar een kerstboom het wordt een zintuigenkerstboom: we gaan hier allerlei spulletjes in hangen waaraan we kunnen voelen of ruiken, Ook veel belletjes die muziek maken zodat we er ook naar kunnen luisteren. Indien jullie thuis leuke spulletjes hebben die we hiervoor kunnen gebruiken mogen deze mee gegeven worden naar de klas.

Maandag -> yoga met Vicky

Nog een fijn weekend en tot maandag!

Enith