Ik wil de maan!



Welkom in ons klasje!!

Allereerst wil ik graag een warm welkom zeggen aan Asia en Narek, onze nieuwe vriendjes van de klas!

Ik wil de maan

Maandag was spijtig genoeg de verwarming stuk in de kleuterblok en zijn we in de voormiddag naar het Molenhofje geweest. Namiddag waren we terug in onze eigen klas en hebben we vrij mogen spelen in de hoeken.

Dinsdag zijn we van start gegaan met ons nieuwe project: De Ruimte

We hebben geluisterd naar het verhaal: "Ik wil de maan" Mol ziet voor het eerst in zijn leven de maan. Hij vindt ze zo mooi dat hij ze wil hebben, maar dat lukt niet zo goed! Hij probeert vanalles maar de maan die lijkt dichtbij maar is eigenlijk heel ver weg.

Bewegingsles

Mol ging springen naar de maan om hem te vangen. Wij zijn allerlei springoefeningen gaan doen in de zaal.

- grote sprongen

- kleine sprongen

- zo hoog mogelijk

- op 1 been

- springen als een kikker

- springen als een konijn

- zijwaarts springen

- achterwaarts springen

Ook probeerde mol de maan met eikels uit de hemel te gooien, wij hebben dan ook geoefend op gooien en vangen.

We gingen zo hoog mogelijk onze pittenzak gooien en probeerde deze terug op te vangen. Sommige konden al tot aan het plafond gooien. 

Daarna zijn we de pittenzakken naar elkaar gaan gooien, we moesten dus goed mikken zodat ons vriendje de pittenzak kon opvangen.

Als afronding zijn we de pittenzakken door de maan gaan gooien. We moesten hier ook weer goed mikken en sommige manen waren groter en dus gemakkelijker om door te gooien.

Verven met verf en bloem

We zijn in een boekje gaan kijken hoe de maan er eigenlijk van dichtbij uitziet. De maan is wit/grijs. Er zijn geen bomen of planten op de maan en ook geen water. De maan bestaat uit 'stenen' en rosten. Hij heeft ook veel kraters en is dus niet mooi glad.

We zijn in ons knutselatelier de maan gaan verven maar met een raar mengsel. We hebben witte verf gemengd met bloem en dar werd een soort pap, wat was dat gek om uit te smeren. 

Hoe geraken we naar de maan?

Na het verhaal van mol zijn we gaan nadenken: Hoe geraken we naar de maan?

Cas zei dat we de trein konden nemen, maar dan moesten de sporen wel naar de hemel rijden. Een aantal kleuters zijn dan proberen een spoor met blokken gaan maken die naar omhoog reed. Maar het spoor viel telkens weer naar beneden. Met de trein kunnen we dus niet naar de maan rijden.

Livia zei dat haar papa met zijn helikopter naar de maan kon vliegen!

In onze boekenhoek liggen allemaal boeken rond de ruimte en na hierin te gaan kijken kwamen we tot het besluit dat we met een raket naar de maan konden vliegen.

We zijn op de computer naar een filmpje gaan kijken van een lancering van een raket. Daar kwam heel veel vuur en rook uit de raket en hij vloog recht omhoog naar de ruimte.

Tijdens het hoekenwerk zijn we zelf raketten gaan plakken uit verschillende vormen.

- De vierkanten waren voor de romp van de raket, 

- de driehoeken voor de vleugels en de punt van de raket  

- de cirkels waren de vensters. 

We gingen zelf onze raket plakken. We konden een lange raket maken of een korte. Er waren ook dikke en dunne raketten. En als onze raket af was gingen we het vuur eraan maken zodat deze naar de ruimte kon vliegen.

Timmeren

We zijn ook raketten gaan timmeren. We moesten goed naar het voorbeeld kijken en zo gingen we de stukjes op de juiste plaats timmeren.

Een raket van duplo

We konden ook een raket nabouwen met duploblokken!

Astronautje

In de kring hebben we ook een gesprek gehad over de meneren en mevrouwen die met de raket naar de maan vliegen, de astronauten. Zij hebben een gek pak aan met een helm op. Dat komt omdat in de ruimte geen lucht is en ze anders niet kunnen ademen.

We hebben een liedje geleerd rond de astronaut.

Astronautje, astronautje.

Vliegt naar de maan, vliegt naar de maan

Sterren en planeten, sterren en planeten.

Kijk hem gaan, kijk hem gaan!

Astronautje, astronautje.

Vliegt ver weg, vliegt ver weg.

Naar venus en saturnus, naar venus en saturnus.

En jupiter, en jupiter!

Ver weg en dichtbij

De maan en sterren zijn dus ver weg van ons. In de zaal zijn we de begrippen ver weg en dicht bij gaan oefenen. 

We moesten beurt om beurt dichtbij of ver weg van elkaar gaan staan.

Maar wat merkte we op, als iets dichterbij kwam dan werd dit groter. Ging het verder weg werd het alsmaar kleiner!

We zijn dit gaan uitproberen. De grote gele springbal was de maan, de juf ging deze heel ver weg houden en dan leek die heel klein. Maar kwam de maan dichterbij dan werd hij groter en groter. Ging hij terug verder weg werd hij terug kleiner,...

Telescopen knutselen

We geen telescopen knutselen, deze week hebben we keukenrolletjes gaan verven. Volgende week gaan we deze afwerken.

Kaat gaat logeren!

In de klas waren we bezig om eens te gaan logeren bij elkaar. En Kaat de klaspop wou eens graag uit de klas gaan en bij de vriendjes thuis gaan slapen. En vrijdag was het zo ver, ze had haar logeerkoffer bij en ging voor de eerste keer met een vriendje slapen. Wie dat ging zijn wisten we nog niet, we gingen onze kentekens 1 voor 1 uit een zak trekken en zo zien wie eerst aan bod mocht komen: Cas! We hebben zo alle vriendjes getrokken en een kalender gemaakt voor wanneer Kaat bij ons mag komen slapen.

Benieuwd naar maandag om te horen wat Kaat en Cas allemaal hebben uitgespookt samen!

Gezocht

We willen graag een echte raket in de klas maken. Hiervoor zijn we op zoek naar 1 à 2 GROTE dozen. Heeft iemand dit? 

Nog een fijn weekend en tot maandag

Enith 

media