Alle eendjes



Schrijfdans: eendjes in het water

Deze week zijn we terug schrijfdans gaan doen, we namen in elk hand een eend en gingen hiermee dansen op de muziek. Op tafel werd water, zeep en wat blauwe verf gedaan en de eendjes gingen zwemmen in het water. Eva kwam tot de ontdekken dat ze de zeep door het gaatje vanonder in de eend kon opnemen en weer uitduwen :-)

Gesprek wat weten we al van de eend?

Tijdens het kring gesprek zijn we al eens gaan nadenken wat weten we al van de eend. 

- woont in de vijver

- zegt kwak

- heeft vleugels

- snavel

- poten

Dan zijn we nog wat informatie over de eend gaan opzoeken in een boekje. Hierin stonden veel foto's en zijn we nieuwe dingen te weten gekomen:

- heeft kleine tandjes en een tong

- steekt zijn kop in het water om te eten

- kan vliegen

- heeft vliezen tussen zijn tenen om te kunnen zwemmen

- heeft 2 neusgaten in zijn snavel

- bruine eenden zijn de vrouwtjes, en die met een groene kop zijn de mannetjes

Maar we weten nog niet alles: 

- Wat eet  en drinkt de eend? 

- Hoe zien de kindjes van de eend eruit?

- Doet een eend ook pipi?

-...

Naar de antwoorden op deze vragen gaan we volgende week op zoek.

Wie/wat heeft er vleugels?

Tijdens ons gesprek rond de eend hadden we het erover dat hij vleugels had en kon vliegen. Hierop reageerde Art 'Een vliegtuig heeft ook vleugels' Inderdaad en dat kon ook vliegen! We zijn dan nog eens gaan nadenken of wat nog voorbeelden vonden van wie of wat er vleugels heeft. De kinderen vertelde om te beurt en ik noteerde het zodat we erna konden gaan terug kijken.

- Vliegtuig (Art)

- Eend (Ilyana)

- Vlinder (Kato)

- Fee (Jasmin)

- Lieveheersbeestje (Livia)

- Raket (Omer, Hasan)

- Vogel (Stella, Maitreya, Asia)

- Kip (Eva)

Allemaal wiskunde met eendjes

In de klas liggen nu heel erg veel eendjes met verschillende kleuren en hier kunnen we allerlei spelletjes mee spelen

- We hebben eerst de eendjes gesorteerd volgens kleur: alle blauwe samen, alle gele samen, ... Nadat deze gesorteerd waren ging ik de kinderen foppen en een eendje bij een andere kleur zetten. We moesten dan kijken welke eend in het verkeerde groepje zat.

- Tellen met eendjes: we zijn ook de eendjes gaan tellen. Eerst zaten er een bepaalde hoeveelheid eendjes in het water en wij gingen tellen hoeveel het er waren. Daarna kregen we een opdracht: zet 3 eendjes in het water.

- Bijdoen of wegnemen: om het een beetje moeilijker te maken was de volgende opdracht. Er zitten 3 eendjes in het water maar ik wil er maar 2 in het water hebben, wat moet ik dan doen? Na wat nadenken merkte we op dat we dan een eendje moesten weg nemen. Conclusie willen we minder eendjes moeten we er weg nemen, willen we meer eendjes dan moeten we er bij doen.

- Patronen: en als laatste zijn we terug patronen gaan maken met de eendjes. Dit hadden we tijdens ons project ruimte al geoefend dus wisten we al wat we moesten doen.

Even tot rust komen

Na al dat harde werken moeten we ook even tot rust komen! En wat is er dan beter dan een zalige massage. En natuurlijk gingen we deze week elkaar met de eendjes masseren. We waren de vijver en de eendjes gingen rustig op ons zwemmen. Mmmmmm heerlijk! Zo heerlijk dat Hasan en Omer bijna lagen te slapen :-) 

De eendjesdans van Kato

Vrijdag had Kato een spelletje bij van de eendjes. Zij kent het spelletje dus heeft ze het aan ons uitgelegd en dat heeft ze super gedaan!

Eerst moeten alle eendjes in het water. Aan de onderkant van de eendjes stonden vormen: een rode cirkel, groene driehoek, paars vierkant of een blauwe ster. Van elke vorm waren er 3 eendjes en de opdracht was zoek 3 dezelfde eendjes. Om het moeilijker te maken moesten we op de oranje knop drukken in het midden van de vijver en dan gingen de eendjes rondjes zwemmen, wel moeilijk om te onthouden waar welk eendje was. Wie het eerste zijn/haar 3 eendjes gevonden had was gewonnen.

Goed gezien!

Tijdens het hoekenwerk zijn we eendjes gaan inkleuren. We moesten proberen zo goed mogelijk binnen de lijntjes te kleuren. Maar hoe ziet de eend er nu weer uit? Stella had een goed idee, ze ging in de boekenhoek een infoboekje halen van de eend en legde dit naast haar! Zo kon ze zien hoe ze de eend moest kleuren. De andere hadden dit opgemerkt en zijn dan ook een boekje gaan halen om op te zoeken hoe ze hun eend kunnen kleuren.

De waterbak

Volgende week

Volgende week gaan we nog wat verder werken rond de eendjes en rond het prentenboek 'Het lelijke eendje' 

Ook willen we woensdag terug naar het park gaan en de eendjes eten geven. Is er iemand die mee wil begeleiden?

We zoeken nog 2 auto's om ons op vrijdag 24/2 te begeleiden naar het zwembad om 13 uur. 

Nog een fijne zondag en tot morgen! 

Enith 

media