Eenden, ganzen, zwanen



Jij en Ik

In het begin van de week heb we naar het verhaal geluisterd van 'Jij en Ik' Een verhaal over 2 ganzen, een grote en een kleine, die vertelde wat ze samen allemaal doen. We zijn eerst eens gaan nadenken over wie zou het verhaal gaan? Wie zou de grote gans zijn: mama, papa, grote broer of zus, oma of opa, een grotere vriend? Er kwamen heel veel antwoorden uit. En de kleine gans? Zusje of broertje, baby, kindje, ... In het verhaal werd er niet specifiek gezegd wie grote of kleine gans is, dat konden we voor onszelf gaan invullen. Voor Omer was het bv kindje met papa. 

Het verhaal werd een aantal keer voorgelezen, maar op een moment stelde we ons de vraag: Wie verteld het verhaal eigenlijk nu? Want het verhaal heet' Jij en Ik' Wie is 'jij' en wie is 'Ik' Zou kleine gans het verhaal vertellen over grote gans? Of zou het andersom zijn? We gingen nu eens heel erg goed luisteren naar het verhaal om te zien of we er achter konden komen. En ja op een moment werd er gezegd ' Als ik val dan ben jij er om mij te helpen' We zijn dan naar de prent gaan kijken : Wie is er gevallen? En wie helpt? Grote gans was gevallen van de brug en kleine gans ging hem helpen. Dus het was grote gans die het verhaal vertelde over hem en zijn vriend.

Tijdens het hoekenwerk zijn we eens naar de prenten van het verhaal gaan kijken. Deze waren mooie schilderijen en waren allemaal rood getint. Wij zijn dan aan de slag gegaan met waterverf en we gingen de sfeer uit het boek proberen weer te geven. We gingen alleen de rood-getinte kleuren gebruiken van de waterverf: groen/blauw/zwart en bruin zagen we niet op de prenten dus deze gingen we dan ook niet gebruiken. 

Zalig de zon!

Het was deze week geweldig weer buiten, de zon scheen volop! En het was ook niet meer superkoud. Natuurlijk zijn wij daarvan gaan profiteren en zijn veel buitenmomenten gaan doen. 

- Livia en Kato waren in de klas zakdoek-leggen aan het spelen. Tijdens het terugblikmoment in de kring hebben zij hierover verteld en dat leek ons ook wel leuk om te doen :-) Dus hebben we onze jassen aangedaan en zijn we op de speelweide zakdoekleggen gaan spelen. 

- Dinsdag hebben we ons turnles niet in de sporthaal gehouden, maar natuurlijk buiten. We hadden heel veel energie en zijn een goed gaan lopen op het gras (want als we dan vallen doen we ons niet zo veel pijn) als de tamboerijn muziek maakte gingen we zo hard lopen als we konden, was het stil gingen wij ook stoppen met lopen. We zijn ook eens van de ene kant van de speelweide naar de andere kant gelopen, en wat was dat ver! Na al dat lopen waren we toch wel een beetje uitgeput :-D

- Spelen in het avonturenpark. Dinsdag zijn we in de namiddag in het avonturenpark gaan spelen: inde zandbak, over de hindernissen, met de bal, ... Zalig! En wat hebben we mooi met elkaar gespeeld. We zagen er wel op het einde van de dag heel lief en vuil uit :-) Teken dat we ons supergoed geamuseerd hadden! 

Kaartjes voor elkaar

Cas had dinsdag een kaartje bij voor Livia, want het was Valentijnjesdag. En Livia voelde haar hierdoor toch wel heel blij. Toch wel lief als je zoiets krijgt van iemand anders en dat gingen we dan ook voor elkaar doen. We gingen elk een vriendje zoeken en daar gingen we een kaartje voor knutselen. Sommige gingen vragen aan elkaar welke kleuren ze graag zagen voor het kaartje, dan konden ze die daarvoor gebruiken. Na het versieren van onze kaarten zijn we ook iets liefs over elkaar gaan zeggen en dat werd op het kaartje genoteerd. 

- jij bent mijn vriend

- ik zie je graag

- ik lach graag om jou

- ik vind je lief.

-...

Op het einde van de dag hebben we dan de kaartjes aan elkaar gegeven en spontaan volgde er dikke knuffels.

We gaan picknicken maar wat hebben we dan nodig?

Woensdag gingen we naar het park de eendjes eten geven. En omdat het zo mooi weer ging zijn, gingen we ook ineens picknicken en daar spelen. Maar wat hebben we nodig als we gaan picknicken? Cas vertelde dat we dan dekens nodig hadden. Hier konden we op gaan zitten om te eten. Goed idee maar hoeveel dekens zouden ze nodig hebben? Was 1 deken genoeg of hebben we er meer nodig?

Om dat te weten te komen zijn we dat natuurlijk moeten gaan onderzoeken. We hebben alle dekens die we vonden in de klas meegenomen en zijn naar de zaal gegaan. We gingen eerst 1 deken neerleggen. Om de beurt ging er een kindje op zitten. Maar na 3 kindjes was ons deken al vol. Dus dan moesten we er nog een deken bij leggen. Hier gingen ook weer kindjes opzitten maar toen die vol was, waren er nog een paar vriendjes die geen plaats hadden. Dus 2 dekens waren nog niet genoeg. En de oplossing was nog een deken neer te leggen, Nu had wel iedereen plaats om te zitten op een deken. We hebben dus 3 dekens nodig als we gaan picknicken en zo heeft iedereen plaats om te zitten.

Naar het park

Woensdag zijn we er dan op uit getrokken. Voor we konden vertrekken zijn we eerst in de kring ons gaan klaarmaken. Wat moeten we allemaal meenemen:

- het brood voor de eendje, dit had Kato meegebracht

- de 3 dekentjes

- ons koekje en ons drinken

- een bal

En dan zijn we vertrokken, we hebben er veel eendjes gezien. En ook 2 witte ganzen en 1 zwarte zwaan. 

Hier volgen al enkele foto's van de wandeling in het park. Mijn geheugen was vol, de volgende foto's volgen nog.

Jasmin had trouwens een super ontdekking gedaan bij de vijver. ' Kijk een walvis in de vijver'  En er kwam inderdaad bubbels uit het water zoals bij een walvis! Zou er echt eentje hebben ingezeten?

De boekjes van Stella

Stella had deze week allemaal boekjes bij over ganzen. Het waren 6 boekjes met allemaal gekke verhaaltjes. In de kring heeft Stella er samen met mij eentje voorgelezen en daarna hebben we ze in de boekenhoek gelegd. Zo konden we tijdens het hoekenwerk de verhaaltjes gaan lezen :-)

Afdrukken van pluimen

Muziekles met Ellen

Donderdag was Ellen op bezoek bij ons in de klas. Ze had haar lievelingszak bij maar daar zat iets geks in. gekleurde eitjes die muziek maakte. Ze had nog allerlei andere instrumenten bij en we zijn samen met haar muziek gaan maken. Zij was de dirigent en wij gingen op haar teken muziek maken. 

Even tot rust komen

Na zo een drukke week zijn we in de kring gaan liggen en ons lichaam werd de vijver. We konden golven met met onze buik door in en uit te ademen, zo gingen de golven op en neer. We kregen elk een eendje op onze 'vijver' en gingen dit laten zwemmen. Maar soms werd het water wilder en gingen de golven sneller op en neer, en dan werd het weer rustiger. 

Smodderen maar

We zijn als verwerking van onze uitstap naar het park, schilderijtjes gaan maken. We gingen eerst nadenken wat we wouden maken: gele eendjes, bruine eendjes, de zwanen,... Dan moesten we de juiste kleur hiervoor kiezen en gingen we zelf onze handen beschilderen :-) Ja nu mochten we dat eens doen. 

Daarna zijn we natuurlijk eerst onze handen gaan afwassen en zijn we verder gegaan. We hebben onze eendjes afgewerkt met ogen/pluimen. En dan mochten we als we wouden nog verder schilderen. De vijver, het gras, de zon,...

Volgende week!

- Maandag 20/2 komt de schoolfotograaf langs.

- Woensdag 22/2= Gekke dag: mogen de kinderen verkleed naar de school komen. 

- Vrijdag 24/2: zwemmen. We hebben echter op dit moment nog niet genoeg vervoer en begeleiding om te gaan zwemmen. Is er iemand die nog mee kan? Indien er niet genoeg vervoer en begeleiding in het zwembad is kan het niet doorgaan. 

Volgende week gaan we ook werken in de klas rond 'Dit ben ik' naar aanleiding van de week tegen pesten. Hier gaan we leren dat we allemaal anders zijn en ieder zijn eigen talenten heeft. 

Nog een fijn weekend allemaal en tot maandag!

Enith 

media