Wat voel ik toch allemaal?



De kleur van emoties

We zijn de week begonnen met het prentenboek  "De kleur van emoties". Op de kaft stonden 4 monsters met allemaal een andere kleur en als we goed keken voelde ze zich ook anders, dat konden we aan hun gezicht zien. Het verhaal ging over het kleurenmonster dat een rommeltje had gemaakt van zijn gevoelens en hij was helemaal in de war en wist niet goed hoe hij zich voelde. Hij moest zijn gevoelens gaan ordenen en elk in een apart potje steken, zo werken ze het beste. 

- Geel was vrolijk

- Blauw was de kleur van verdriet

- Rood was de kleur van woede en boosheid

- Zwart is de kleur van angst

- Groen is de kalmte

Daarna zijn we aan de slag gegaan met de emotie: vrolijk. Er lag allemaal verschillende soorten geel papier op tafel. We moesten dit in kleinere stukjes scheuren. Sommig papier scheurde heel gemakkelijk ander was een beetje dikker en ging moeilijker. daarna zijn we al het verschillende soort geel gaan plakken op een blad. 

Spiegels

Op dinsdag lag er een grote spiegel in de kring. We hebben een gesprekje gehouden over wat we allemaal met een spiegel kunnen doen en waarom we deze gebruiken. Daarna zijn we een spelletje in de zaal gaan spelen: spiegelen. Om de beurt moesten we een houding aannemen en iedereen ging deze nadoen.

We zijn ook gaan bouwen op spiegels tijdens het hoekenwerk. En hebben blauwe afdrukken gemaakt met spiegels, de kleur van verdriet. 

Drama

Hoe kunnen we zien hoe iemand zich voelt? Door gezichtsuitdrukkingen, houdingen, ... kunnen we ons uiten en zien hoe andere zich voelen. Wij zijn dit ook gaan uitbeelden en tijdens het hoekenwerk konden we in de spiegels de verschillende emoties nabootsen en zagen we dit bij onszelf in de spiegel.

Muziek

Op donderdag hebben we naar verschillende muziekfragmenten geluisterd. Van sommige fragmenten werden we heel erg blij en begonnen we spontaan te mee te wiebelen. Van andere fragmenten werden we echter boos of verdrietig. We zijn de verschillende emoties gaan koppelen aan de muziekstukjes. Daarna zijn we gaan schilderen op de muziek.

Kalmte

Kalmte is ook een emotie van het kleurenmonster en was kreeg de kleur groen. We zijn elkaar gaan helpen om kalm te worden en hebben elkaar gemasseerd met lepels :-) 

ATELIERS

Op vrijdagnamiddag houden we ateliers bij de kleuters. We gaan in groepjes van oudste en jongste kleuters door elkaar verschillende activiteiten doen met Sophie, Ilse, Bert en Nele (drama/dans juf) en mezelf natuurlijk ook. 

Bij mij zijn de we enkele beweegspelen gaan doen van Veronica Sherborne 

De Sherborne bewegingspedagogiek beoogt naast de motorische en cognitieve ontwikkeling, ook doelstellingen op sociaal en affectief-emotioneel vlak, nl:
Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel.
Het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.
Zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving zijn hierbij twee centrale begrippen.
Het groeien van zelfvertrouwen gebeurt doorheen de vele bewegingsspelen die gericht zijn op de ontwikkeling van lichaamsbewustzijn en ruimtebewustzijn.
Het vertrouwen in anderen groeit tijdens de verschillende relatiespelen.

Willen jullie meer atelierwerking zien? Kijk dan gerust ook op de blogs van de andere kleuterklassen om te zien wat zij daar doen (want het kan zijn dat jou kind in een ander groepje zat :-) ) 

Volgende week

"Aaaaaah een spin, daar ben ik bang van!" , hoorde ik in de klas roepen. Maar wat doet de spin eigenlijk en waarom hebben sommige daar zo een bang van? Volgende week gaan we 'de spin' wat van dichterbij onderzoeken. Indien jullie thuis een spin vinden, doe deze gerust in een potje en breng maar mee :-) 

Donderdag gaan we naar het Kabouterbos en sportief zoals we zijn gaan we te voet! Wie wil er mee begeleiden? Geef gerust een seintje. 

Nog een fijne zondag en tot morgen

Enith