weekverslag 25-28 september 2017



Hallo, 

Deze week brachten Bram en Lars een smartphone en fototoestel me voor in de klas, waarvoor dank! We bekeken het toestel, gingen na hoe het werkte en maakten afspraken over het gebruik ervan. Dit legden we vast op papier zodat de kleuters zelfstandig met de toestellen aan de slag kunnen. We kregen ook een hele hoop foto's van Emiel over onze uitstap naar de boerderij. Hoe fijn was dat... gesprekjes over de boerderij kwamen spontaan terug op gang. Iedereen was mee, we selecteerden een aantal foto's voor ons "uitstappendagboek", de rest hingen de kleuters zelf op in de poppenhoek. Telkens we op uitstap gaan mogen de kleuters vanaf nu zelf foto's trekken, we kunnen ze printen op school en komen terecht in ons dagboek.( Lander wist ons te vertellen dat wat in een dagboek staat eigenlijk geheim is... :-) gelijk heeft hij maar ons dagboek is voor iedereen) Kleuters vinden het heel erg leuk om foto's van hun zelf en onze activiteiten samen te bekijken. Jullie kunnen de foto's op de website misschien ook samen thuis bekijken, dadelijk stof tot gesprek.

Onze schrijfdansles deden we deze week buiten , het was supermooi weer dus maakten we vulkanen in de zandbak. De bewegingen van de vulkaan heeft stilaan iedereen onder de knie en volgende week starten we met een nieuw thema nl krongelidong. 

Ik introduceerde ook een grote nieuwe timetimer, een sort van klok waar je zichtbaar maakt hoelang de kleuters een bepaalde activiteit moeten volhouden, hoeveel tijd ze hebben om op te ruimen,...De kleuters zijn er helemaal in de ban in, ze zijn bezig met cijfers, met tijd en leren iets een bepaalde tijd vol te houden. Een succes! 

De beebot maakte deze week ook zijn intrede. zowel voor mezelf als voor de kleuters was het nieuw. Gelukkig hadden we Olza om ons te helpen, zij had het immers al onder de knie van in haar vorige school. De Beebot is een bijtje dat de kleuters kunnen programmeren en dan een bepaalde weg aflegt. Zo  zijn  we bezig met techniek en oefenen we ruimtelijk inzicht. We speelden het deze week met letters, we programmeerden de beebot zo dat hij naar de letter van onze naam moest gaan. heel veel enthousiasme bij iedereen en groot applaus als het lukte. De beebot zal vanaf nu een hoekje worden dat in elk thema kan ingepast worden. Nu met letters, kan met prenten, pijlen, cijfers.... er zijn oneindig veel mogelijkheden. 

Letters zijn momenteel wel in trek, de kleuters kregen elk een naamkaartje, ze zochten het zelf tussen alle andere namen, niet zo makkelijk. We ontdekten dat we lange en korte namen hebben in de klas, gingen de letters tellen, vergeleken met elkaar, keken naar de beginletter.... genoeg materiaal om mee aan de slag te gaan. Volgende week start ik met het verhaal: " het letterwinkeltje" en maken we er een projectje van. 

Alles ivm letters, stempels, schrijfpatronen, kranten,letterkoekjes, letters voor in de soep, ... mag meegenomen worden naar school deze week. ik wil in de poppenhoek een letterwinkeltje maken met de kleuters, heeft er nog iemand thuis een oud typemachine dat werkt? Het mijne is na enkele jaren gebruik in de klas kapot.

Als er iemand tijd en zin heeft om deze week al een spel te komen spelen, we hebben er nog in de klas die de kleuters nog niet kennen. Laat even iets weten, ik kan je een spel mee naar huis geven om even de regels te bekijken en kan het nadien in de klas gespeeld komen worden. 

Fijn weekend, tot maandag

Sophie 

ps: ik merk bij het plaatsen van de foto's dat er een paar dingen ontbreken in mijn verslag maar de foto's spreken voor zich ;-)