Weekverslag 9 - 13 oktober: Week van het bos



Herfstwandeling met grootouders

Maandag zijn we samen met de 3de kleuterklas en de grootouders een wandeling gaan maken in het bos van Nieuwenhoven. We kregen een zoekkaart om allerlei verschillende kleuren in het bos te zoeken of voorwerpen zoals paddenstoelen, blaadjes, noten,...

Op het einde zijn we natuurlijk ook op de speeltuin gaan spelen.

Ikzelf heb geen foto's getrokken tijdens onze wandeling maar enkele grootouders wel. Zodra ik de foto's heb zet ik ze op de blog. Je kan ook altijd een kijkje nemen op de blog van de vuurvliegjes (K3) van Sophie daar komen ook foto's op te staan.

Hier zijn er al enkele die ik heb ontvangen.

Wat hebben we allemaal in het bos gezien/gevonden?

Op dinsdag zijn we in de kring gaan kijken wat we allemaal hebben meegebracht uit het bos. Veel blaadjes en noten. De paddenstoelen hebben we allemaal mooi laten staan want daar mogen we niet aankomen, deze kunnen heel giftig zijn. Ook hebben we alleen spulletjes meegebracht die op de grond lagen. 

Harde stenen

Jozefien had ook 2 hele mooie stenen mee naar de klas. Deze kwamen van het stenenstrand waar haar mama en papa op vakanties zijn geweest. De stenen waren klein en rond. Ze voelde ook glad aan. Maar ze waren heel hard, we probeerde ze in te drukken maar dat lukte niet. Ze waren steenhard. 

Taakjes van de week

Deze week hebben we opdrachtjes gekregen om te doen. Er waren 2 opdrachten die we tijdens de week gedaan moesten hebben. Als we de opdrachtjes hadden gedaan gingen we een stempel op het blad zetten. Zo kunnen we bijhouden wie welke opdrachten gedaan heeft en wie ze nog moest doen. 

1. Lichttafel

Deze week moesten we op de lichttafel in de klas een herfsttafereel maken. Er lagen takken, blaadjes, noten en stenen. We gingen met het materiaal experimenteren en legde er een herfstbos mee.

2. Zoekplaat

Onze 2de opdracht was een zoekopdracht. In de prent waren allerlei kleine kriebeldiertjes verstopt. We moesten ze goed zoeken en konden het vergrootglas gebruiken om ze groter te maken. Er lag ook een opdrachtenkaart bij van de diertjes die we moesten zoeken. Als we een kriebeldiertje hadden gevonden gingen we op de opdrachten kaart een dopje leggen op het dier. Zo konden we nagaan welke diertjes we al hadden gevonden en welke er nog verstopt zaten.

Watergewenning

Woensdag zijn we gaan zwemmen! We hadden een doos bij met allemaal voorwerpen die konden drijven en zinken. En we zijn natuurlijk ook in het "diepe" zwembad geweest en hebben hier allerlei opdrachten gedaan.

Op, achter, voor, onder,naast

Donderdag hebben we een dagje gewerkt rond de ruimtelijke begrippen. In de kring stond een stoel om de beurt kregen we een opdracht en wij gingen die uitvoeren Bv: ga OP de stoel staan. Daarna kregen we een noot in onze handen wij gingen deze op/naast/achter/voor/onder ons houden. 

Verstoppertje spelen

In ons verhaal van deze week "Lou in het herfstbos" gingen de kindjes met de klas naar het bos. Daar gingen ze een kamp bouwen maar ook verstoppertje spelen achter de bomen en struiken. Wij wouden ook wel graag verstoppertje gaan spelen en hebben geluk dat in onze speelweide ook bomen staan. eerst hebben we duidelijk afspraken gemaakt. We hebben het terrein afgebakend: tot waar mogen we gaan? en als we gevonden waren gingen we terug naar de afgesproken plaats aan het kippenhok. Maar we moesten ons goed verstoppen achter de bomen en als we ons bukken dan waren we nog moeilijker om te vinden. 

Gat in de haag: toverwoordjes

Elke maand lezen we op vrijdag een verhaal voor over de groenten van het "Gat in de haag". Wortel, erwt, tomaat en aardappel zijn dikke vriendjes en beleven allerlei avonturen. Hierin staat elke maand een ander thema centraal en gaan we via deze groenten en allerlei activiteiten werken aan sociale vaardigheden. Het verhaal van deze maand is "Verstoppertje spelen" (wat wij ook gedaan hebben in de speelweide) En in het verhaal wordt de nadruk gelegd op de toverwoordjes "SORRY" ALSJEBLIEFT" en "DANKJEWEL". We hebben deze week geoefend op de toverwoordjes "dankjewel" en "alsjeblieft" We gingen per 2 zitten en kregen een doosje met nootjes in. Om de beurt gingen we het doosje aan elkaar geven met de woorden "alsjeblieft" als we het doosje kregen zeiden we natuurlijk "dankjewel" en dan gingen we 1 noot uit het potje nemen en gaven het dan terug aan ons vriendje en zeiden het gepaste toverwoordje. Dit deden we tot ons potje leeg was. Nu hadden we ook eerlijk den ootjes onder elkaar gedeeld. 

Ateliers

We zijn met alle groepjes in alle klassen geweest en de nieuwe ateliers zijn van start gegaan. Bij mij gaan we verven zonder verf te gebruiken. Door stukjes cr√™pepapier op een blad te schikken en er vervolgens water op de spuiten komt de kleur los van het papier en op het witte blad terecht. Zo krijgen we kleurrijke schilderijen. 

Trots-pot

In de klas hebben we ook een nieuw 'beloningssysteem' In de kring staat een pot: de 'trots-pot' En telkens als iemand iets doet waar hij/zij trots op mag zijn (elkaar helpen/troosten/speelgoed delen/ samen werken/...) mag deze kleuter een pompon in de pot doen. Wanneer onze pot vol is krijgen we een klassikale beloning gekozen door de kinderen natuurlijk. De beloning die zij hadden gekozen was om eens een filmpje te kijken. En ja hoor onze trots-pot was op vrijdag helemaal vol door alle lieve dingen waar jullie kapoentjes trots op mogen zijn. En we zijn dan naar een filmpje gaan kijken over een meisje 'Sientje' die heel erg boos is en allerlei dingen uitsteekt die eigenlijk niet mogen. :-)

Volgende week

We hebben nog heel veel ideetjes rond ons project de herfst. Jozefien was in de poppenhoek aan het toveren en toverde mij opeens in een vleermuis. Ze stelde zich toen de vraag: hoe doet de vleermuis?In de kring had ze deze vraag nog eens gesteld aan de vriendjes maar we wisten alleen dat hij vliegt en zwart is. Voor de rest weten wij er niet veel van. Dit is onze onderzoeksvraag voor volgende week: Wat/Hoe doet de vleermuis?

- Woensdag 18/10 Op stap met de bosjuf

Op woensdag komt de bosjuf met ons leuke spelletjes doen en zoals hare naam al verklapt gaan we dit niet in de klas doen maar in het 'bos' (park) We gaan dus buiten werken. Gelieve je kind op deze dag dan gepaste kledij (afhankelijk van het weer) aan te doen. 

- Donderdag: Jules komt proberen

Na de herfstvakantie komt er een nieuw vriendje naar de klas Jules. Hij komt donderdag al eens een kijkje nemen in de klas. 

Vervolg foto's watergewenning

media