Weekverslag 12/03 - 16/03



Hoe maken we bruin?

Vorige week werd de vraag gesteld: Hoe maken we bruin? En dat zijn we deze week gaan onderzoeken op verschillende manieren. We hebben samen een groot schilderij gemaakt door maar 4 kleuren te gebruiken: wit, blauw, geel en rood. En met deze kleuren hebben we veel andere kleuren gemaakt:  oranje, groen, paars, roos en ook bruin! Ook merkte we op dat sommige kleuren lichter zijn en andere donkerder. En als we alle kleuren met elkaar gingen mengen dan hadden we bruin gemaakt!

Verf in zakjes

Aan de vensters hingen allerlei zakjes met verschillende kleuren verf in:

- rood en geel

- blauw en geel

- rood en wit

- zwart en wit

- rood en blauw

- rood, blauw en geel

Hoe zouden we nu die kleuren kunnen mengen en welke kleur krijgen we dan? Ook merkte we op dat we in de verf konden teken en het licht er door scheen :-) 

Toverkleuren

Knippen

We zijn deze week nog wat gaan oefenen op knippen. Op tafel stonden bakken met repen gekleurd papier in en dit gingen we proberen in kleine stukjes te knippen. Het lukt al aardig goed, "proberen is leren" zeggen we in de klas :-) 

Een nieuw gordijn voor de poppenhoek

Wat is ....?

In de kring zijn we als afsluiting eens gaan nadenken over voorwerpen die een bepaalde kleur hebben.

- Wat is rood?

- Wat is blauw?

- Wat is geel?

Zoek je vriendje

Daarna zijn we nog een spelletje gaan spelen in de zaal. We hadden kaartjes met kleuren op en elke kleur was er 2 keer. De kaartjes werden uitgedeeld en enkel wij mochten zien welk kaartje we vast hadden. Dan zijn we op zoek gegaan naar het vriendje met dezelfde kleur door te vragen aan elkaar: " Heb jij rood?"  Maar we mochten de kaartjes niet laten zien aan elkaar tot we ons vriendje met dezelfde kleur hadden gevonden.

Ateliers: bloemen uit krantenpapier

Zaaien

Rune had zaadjes mee naar de klas gebracht en we wouden deze graag gaan zaaien. Ook hebben we voor in onze moestuin kruiden gezaaid: basilicum, dille en koriander. Nu spannend wachten of ze gaan groeien. 

Armand stelde zich de vraag: "Hoe komt het plantje uit het zaadje? "  We zijn dan een onderzoek gaan doen met bonen, wat, water en een zakje. En normaal zouden we zo het plantje uit het zaadje (de bonen) zien groeien. 

Superslakjes!

Een nieuw project is ontstaan. Vorige week hadden enkele kleuters iets mee gebracht naar de klas:

- Rune een waterpistool want zij is politieman die de boeven vangt. 

- Arthur had een grote politiewagen bij waarvan de zwaailichten gingen

- Lucas had een blauwe Spiderman-pull aan en hij was dan ook Spiderman :-) 

- Tristan had iets bij van Spiderman dat pijltjes afschiet naar de slechteriken 

We gaan de komende periode in de klas werken rond: Goed en slecht, superhelden die veel kunnen, politie, boeven,...

Jullie mogen je kind deze week een oud t-shirt ( mag ook een t-shirt van mama of papa zijn) meegeven zodat we hier echte superheldencape's van kunnen maken. Ook voorwerpen rond het project zijn welkom in de klas. 

Groetjes, 

Enith