Weekverslag 4/6 - 8/6



Hiep hiep Hoera! Manu 4 jaar

Manu is 4 jaar geworden en dat hebben we gevierd in de klas. Dikke proficiat grote vriend X

Villavitamien

Dinsdag hebben de leerlingen van het 5de leerjaar onze eerste VillaVitamien - markt gehouden met zelf gekweekte groeten en kruiden. Het was een groot succes en alles was snel uitverkocht. :-)

Even uitrusten en genieten van een pluimenmassage.

Het slakje van Jodie

Judoe had een slak gevonden bij haar thuis en wij zijn hier nog eens dichter naar gaan kijken. In het 'Bijzondere Beestjesboek' zijn we de slak gaan opzoeken en veel te weten gekomen erover: 

- glijdt voor mij slijm:  dit hebben we getest op een zwart blad :-)

- heeft 4 voelsprieten: de 2 grote zijn de ogen en de 2 kleine zijn de neus

- gaat heel erg traag

- verstopt zich in zijn huisje voor de andere dieren

- eet blaadjes

- ...

In ons Bijzonder Beestjesboek staan nog veel meer insecten, telkens als we een ander kriebeldiertje vinden gaan we hierin kijken om meer te weten te komen. 

Zo zijn we ook de wandelende takken uit de 2de kleuterklas gaan lenen en zijn hiervoor aan het zorgen in de klas. Wat een gekke diertjes :-) 

Veel wiskunde

Op tafel lagen allerlei veschillende kriebeldiertjes in verschillende kleuren. Hiermee zijn we eerst zelf ontdekkend aan de slag gegaan, wat kunnen we er allemaal mee doen. Al snel ontdekte de kleuters dat je ze kan sorteren op verschillende manieren: op kleur of op soort. Dan zijn we allerlei opdrachten gaan doen met de kriebeldiertjes

- sorteer op kleur

- sorteer per dier

- zoek alleen een bepaald dier

- vriendjes maken

- patronen leggen 

Ontdektafel

In de klas hebben we ontdektafel gemaakt rond de insecten. Hier staat de pak met de wandellende takken, vergrootglazen, boeken, diertjes die we vinden (en erna terug vrij laten) , pop van lieveheersbeestje dat we gevonden hebben aan de boom: wanneer gaat deze uitkomen?,... We gaan volop op ontdekking!

Wie voel ik?

Lucas had een blinddoek bij en hier zijn we dan een spelletje mee gaan spelen. Wie voel ik? Om de beurt konden we ons laten blinddoeken en moesten we voelen aan een vriendje/vriendinnetje dat voor ons stond en zo raden wie het was. Zouden we elkaar al goed kennen denk jullie? ;-) 

Daarna hebben we ook een voeltafel gemaakt met voorwerpen waar we geblinddoekt aan konden voelen en dan moesten raden welk voorwerp het was.