fruit



vertel en toonkring

Henri bracht maandag zijn versjesboek van "Anna" mee naar de klas. Daar stond namelijk een leuk versje in rond de snoepbeer. ;-)

Na het verhaal hebben een mindmap gemaakt over het fruit dat jullie kapoentjes het liefst eten.

schrijfdans de ronde

Deze week hielden we ons eerste lesjes schrijfdans. Eerst maakten we bewegingen met ons lichaam en daarna gebruikten we ook linten. we leerden groot cirkels maken met ons lichaam, armen,...

Achteraf lieten we onze handen het werk doen, zij toverden mooi cirkels op een goot vel papier. de juf maakte er mooi appels van. ;-)

hoekenwerk

Er werden deze week twee nieuwe hoekjes geïntroduceerd in de klas: de zandtafel en de werkbank.

De werkbank stond eigenlijk in de zaal maar jullie kapoentjes konden er niet voorbij gaan zonder er mee te spelen. Dus haalden we de werkbank even uit de zaal en plaatste deze in de klas. Wat een succes!

De zandbak werd deze week ook opengedaan. de kleuters konden vrij emmertjes vullen en ledigen. Er lagen ook hoorntjes in om ijsjes te maken. Ik kan jullie alvast vertellen, dat ik deze week tal van ijsjes heb mogen proeven. ;-) 

Wat deden we nog:

  • we maakten nog een knutselwerkje rond de techniek scheuren
  • we sorteerden appels en peren en plakten deze op in de juiste boom
  • speelden met de auto's en de garage
  • we bouwde met de K'nex

verkeerswandeling : de parkeerpauw

Dinsdag gingen we op wandel naar aanleiding van het verkeersproject rond juist parkeren.

 We maakten de kleuters erop attent wie er juist en wie er fout geparkeerd stond. We zagen ook dat er iemand een boete had gekregen. Jaja, dat hadden jullie kapoentjes al vlug gezien. We zagen ook dat er een oranje cijfer op de grond stond, Thomas wist dat het de drie was.

fietsen in het zonnetje

Abderahmen had zijn nieuwe fiets mee naar school. Die moesten we toch wel even testten he ;-). Ze genoten alvast van het fietsen op de grote speelplaats in het zonnetje.

mindmap verhaal

De voorbije twee weken vertelde de juf regelmatig het verhaal van Mieneke en piepte rond de mooie rode appel. deze week makten we er een mindamp van.

De bedoeling hiervan is om eens te kijken of jullie kapoentjes het verhaal begrepen hebben. En ja hoor, ze wisten me perfect te antwoorden op de vier vragen:

  1. over wie gaat het verhaal
  2. waar speelt het verhaal zich af
  3. wat is het probleem
  4. en als laatste: wat is de oplossing

waarneming van de rupsen

Deze week vond juf Sophie wel honderd rupsen op de kolen in de moestuin. Het bleken de rupsen van het koolwitje te zijn. We verzamelden een paar rupsen in de observeerbakken zodat wij de rupssen en hun levenscyclus konden observeren. Er waren zelfs al enkele rusten verandert in een cocon.

De juf vertelde naar aanleiding van de vondst het verhaal van Rupsje nooitgenoeg. Wat vonden jullie kapoentjes het een prachtig verhaal. Ze waren vol verbazing op het einde van het verhaal omdat ze beseften dat de rupsen dus in een mooie vlinder zouden veranderen. de juf liet dan ook een foto zien van een koolwitje. Want onze rupsen worden namelijk grote koolwitjes.

volgende week

Volgende week:

Woensdag startten we met onze ze eerste avonturentocht. Daarom zou ik jullie willen vragen om laarsjes en regenjassen mee te brengen die in school kunnen blijven. Als we er dan om uit willen trekken zijn we steeds goed beschermd ;-)

De datum voor onze uitstap naar Nieuwenhoven is verplaatst naar woensdag 10 oktober!! 

Graag hadden we deze uitstap gedaan samen met de grootouders en hun kleinkinderen. laten jullie ons weten welke grootouders er meekunnen gaan tijdens de wandeling?

Alvast bedankt

Nog een fijn weekend en tot maandag,

Karolien