Wortel en tomaat worden vrienden



het gat in de haag

Deze week begonnen we met het eerste verhaal uit de methode "Het gat in de Haag"rond sociale vaardigheden.

Na elk verhaal volgen telkens activiteiten voor het trainen van de persoonlijke en sociale vaardigheden bij de kleuters.

Zo maakten we deze week kennis met wortel en tomaat. Zij werden dikke vrienden van elkaar, net zoals wij allemaal vrienden zijn van elkaar in de klas.

Veggiedag

Tijdens een kringgesprekje hebben we proberen uit te leggen wat veggiedag eigenlijk is. Een dag waarop we geen vlees eten.

 We hebben samen met de vlindertjes geproefd van zelfgemaakte hummus.  Het receptje zat in de loop van de week trouwens in de boekentas. ;-)

Jullie kapoentjes vonden het alvast heel lekker.

hoe groot zijn we?

We zagen in het verhaal dat wortel groter was dan tomaat, maar wie was er in de klas het grootste? dat konden we enkel te weten komen door elkaar te gaan meten. We hingen een groot lang blad op in de klas en gingen aan de klas.

We ontdekten zo dat Abderrahmen de kleinste is en Norah de grootste.

De meisjes versierden onze meter door er een grote zonnebloem op te tekenen, ale ja die tekende de juf en zij kleurden hem in. ;-) 

hoekenwerk

op schattenjacht

Woensdag gingen we voor de eerste keer op schattenjacht samen met de vlindertjes. We namen onze bolderkar en trokken erop uit.

Maar waarom gaan we eigenlijk met jullie kapoentjes de natuur in? Omdat de natuur een belangrijke bijdrage is voor de ontwikkeling van het jonge kind. Er bieden zich zoveel leerkansen aan, want de natuur:

  • nodigt ons uit om te onderzoeken en te ontdekken
  • prikkelt al onze zintuigen en biedt kansen tot sociale ontwikkeling, we gaan immers samen op stap.
  • kan je rust bieden 
  • is de ideale plaats voor de ontwikkeling van de grove motoriek.
  • ze prikkelt ook onze fantasie en nodigt ons uit voor taalkundige, wiskundige en muzische activiteiten. 
  • en natuurlijk leert het de kinderen dat ze respect en zorg moeten dragen voor de natuur.

Onze eerste schattenjacht ging naar het park. 

Tijdens deze activiteit werd er vooral de nadruk gelegd op de afspraken voor de volgende schattenjachten. Zo zal er tijdens elke wandeling een kapitein worden aangeduid. De kapitein van de wandeling houdt een stok met lintjes vast en loopt voorop. De anderen weten nu dat ze niet voorbij de kapitein mogen gaan. De juf heeft ook een fluitje bij, wanneer zij erop blaast weten alle kinderen dat ze naar de juffen moeten komen.

In het park hebben we dan ook heel wat schatten ontdekt,.... In de bolderkar zat een rugzak vol met ontdekkingsmaterialen zoals verrekijkers, zoekkaarten,...

werelddierendag

jullie kapoentjes brachten een foto mee over hun huisdieren. Wat dadelijk opviel was dat er alleen maar honden of poezen als huisdieren waren in onze klas. We noteerden als op een woordweb.

buitenmoment: herfsttaarten maken

Donderdag gingen julie kapoentjes, onder een stralend zonnetje, aan de slag met de boomschijven en herfstvruchten. Tijdens de speeltijd waren de kleuters al volop taarten aan het maken/bouwen. 

 Na de speeltijd gingen we op de speelweide en het avonturenpark nog op zoek naar herfstvruchten om de "taarten" te versieren. Tijdens de schattenjacht vonden we al kastanjes en veren.

sorteren van eikels en bladeren

Voelspel

Vrijdag leerden we een nieuw spelletje, namelijk een voelspel. jullie kapoentjes mochten eerst aan het rad draaien en dan in de voeldoos het aangegeven voorwerp op de tast terug te vinden. 

Volgende week

Volgende week werken we rond de herfst.

Woensdag 10 oktober gaan we op uitstap met de grootouders naar het bos van Nieuwenhoven. Ik heb echter nog niet veel reacties op de oproep gekregen. Kunnen de grootouders mee, gelieve me dan dit zo snel mogelijk te laten weten op volgend email adres: karolien.volders@leefschooldevilla.be. Alvast bedankt!

Graag wil ik iedereen bedanken om er vrijdag een superfijne "dag van de leerkracht" van te maken. We werden echt in de watten gelegd!

Fijn weekend en tot maandag!

Karolien