Weekverslag 26-30 november 2018



Dag allemaal, 

Wat een rustige en fijne week, de Sint is intussen volop aanwezig. Samen versierden we de klas, maakten raamtekeningen voor de Sint, genoten van verhaaltjes, speelden een aantal  Sintspelletjes in de hoeken, we noteerden al onze vragen die we hebben voor de Sint als hij op bezoek komt in onze klas. Geweldige vragen.... Volgende week beginnen we met de letter S van Sint, we gaan opzoek naar voorwerpen, prenten beginnende met de S. 

Maandag gingen we naar de bib, Rina las ons een verhaaltje voor en nadien mochten we allemaal een boekje kiezen. Weetjesboeken en verhalen.... onze klas ligt vol. Elke middag na de boterhammen lezen de kleuters zelf een boekje en ik probeer zeker een aantal keren per week te lezen. We hebben af en toe nog wat externe voorlezers met koekjes :-) De kleuters genieten er allemaal van! 

Dinsdag waren Jolien en Estherline een ganse dag in de klas, zij leerden ons een lied, achteraf mochten we knutselen, we speelden samen een memory en sloten de dag af met een instrumentenspel. 

Woensdag deed Enith sherborne ( bewegingspedagogiek met niet enkel oog voor het motorische of het cognitieve maar ook aandacht besteed aan de sociaal-affectieve ontwikkeling. Plezier! De foto's spreken voor zich.

Donderdag en vrijdag introduceerde ik een nieuwe hoek, nl de wenskaartenkoffer.  Een koffer vol met kaarten voor verschillende gelegenheden. Wanneer schrijven we een kaart? Wie weet er zijn adres? We kunnen natuurlij ook zelf kaarten maken... de kaarten of briefjes moeten in een omslag dus die leerden we ook zelf plooien. Het typemachine werd er bijgehaald en de kleuters zijn volop  hun naam, de naam van anderen, of enkele andere woorden die ze al kennen aan het typen. Een succes! 

Wie thuis nog oude kaarten heeft, wij kunnen ze zeker gebruiken. we scheuren de persoonlijke boodschappen eraf en behouden enkel de prent, voorkant van de kaart waarmee wij weer verder aan de slag kunnen.       

Nav een aantal ruzies in de klas, en een filmpje dat ik zag passeren op Fb Klasse, hadden we een kringgesprek over problemen oplossen. DE kleuters bedachten zelf manieren om een ruzie op te lossen. We noteerden dit en maakten foto's van de in scene gezette oplossingen. Deze hangen we op, en zo kunnen de kids in de toekomst zelf een manier zoeken om hun probleem op te lossen samen met hun vriendje. We zoeken nog een leuke naam hiervoor. Suggesties..... laat het ons zeker weten! 

Fijne zondag en tot morgen, 

Sophie